pdf
 

Ambiente e gestione del territorio

Environment and land management

ITALIANO ENGLISH

I temi della sostenibilità ambientale hanno rappresentato uno dei filoni principali dell'attività parlamentare nella XVIII legislatura, in ragione degli obiettivi di transizione ecologica definiti in sede europea nel contesto delle iniziative poste in essere per far fronte alle conseguenze della crisi pandemica e da ultimo della crisi energetica globale aggravatasi in conseguenza del conflitto causato dall'invasione dell'Ucraina da parte della Russia. La transizione ecologica è divenuta l'asse principale attorno al quale si muovono tutte le altre politiche di settore ed appare destinata a restarlo nei prossimi anni in relazione al rapido evolversi delle situazioni di crisi sul piano geopolitico e all'accentuarsi della crisi climatica. Di tale centralità fornisce riprova anche la recente revisione dell'art. 9 della Costituzione, che ha inserito la tutela dell'ambiente, della biodiversità e degli ecosistemi accanto alla tutela del paesaggio tra i principi fondamentali della Carta costituzionale.

In sede europea l'azione di contrasto ai cambiamenti climatici e al degrado ambientale, già da anni avviata, ha fatto segnare una nuova tappa nel dicembre 2019, con il lancio da parte dell'Unione europea del Green Deal europeo  , una tabella di marcia con una serie di azioni per rendere sostenibile lo sviluppo dell'UE. Poco dopo, nel gennaio 2020, la Commissione europea ha presentato il piano di investimenti del Green Deal europeo e del meccanismo per una transizione giusta e, a seguire, nel mese di marzo 2020, una proposta legislativa sul clima, intesa a garantire un'Unione europea a impatto climatico zero entro il 2050, nonché una proposta di un piano d'azione per l'economia circolare incentrato sull'uso sostenibile delle risorse. In data 18 dicembre 2020 l'UE ha trasmesso all'UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change) il proprio NDC (Nationally Determined Contribution), che contiene l'obiettivo aggiornato e rafforzato di ridurre almeno del 55% le emissioni di gas a effetto serra entro il 2030 rispetto ai livelli del 1990.

All'iniziativa dell'Unione europea ha fatto seguito quella dell'Italia, con i commi 85 e seguenti dell'articolo unico della legge di bilancio 2020 (L. 160/2019), che hanno introdotto misure volte alla realizzazione di un piano di investimenti pubblici per lo sviluppo di un Green new deal italiano, orientato al contrasto ai cambiamenti climatici, alla riconversione energetica, all'economia circolare, alla protezione dell'ambiente e alla coesione sociale e territoriale, nell'approccio di promozione del benessere equo e sostenibile.

In conseguenza della crisi determinata dalla pandemia da Covid-19, un impulso fondamentale ad una ripresa sostenibile dell'economia italiana nel segno della transizione ecologica è quindi venuto dal Piano nazionale di ripresa e resilienza (PNRR) il quale  delinea  un  pacchetto  completo  e  coerente  di  riforme  e  investimenti,  necessario  per accedere alle ingenti risorse  finanziarie  messe  a  disposizione  dall'UE  con  il  Dispositivo  per  la  ripresa  e  la  resilienza  (Recovery and  Resilience  Facility  -  RRF),  perno  della  strategia  di  ripresa  post-pandemica  finanziata  tramite  il programma  Next  Generation  EU  (NGEU). Nell'ambito del Piano,  il  43% del  totale  delle  risorse  previste  è  destinato  alla missione  2  "Rivoluzione  verde  e  transizione  ecologica"    (a cui  sono  assegnati  circa  70  miliardi  di  euro)  e  alla  missione  3  "Infrastrutture  per  una  mobilità sostenibile"    (a  cui  sono  destinati  31,5  miliardi  di  euro).

Il PNRR prevede in particolare misure in materia di territorio (quali quelle per la realizzazione di un sistema di monitoraggio e previsione che consenta di individuare e prevedere i rischi sul territorio e per il finanziamento di interventi per la gestione del rischio di alluvione e per la riduzione del rischio idrogeologico), di tutela e valorizzazione delle risorse idriche (come, ad esempio, gli investimenti in infrastrutture idriche primarie per la sicurezza dell'approvvigionamento idrico), di tutela delle aree protette e della biodiversità marina, di bonifica dei siti orfani e di economia circolare, tra le quali si segnalano gli investimenti per la realizzazione di nuovi impianti di gestione dei rifiuti e l'ammodernamento degli impianti esistenti e l'adozione di una nuova strategia nazionale per l'economia circolare.

Alle misure del PNRR in materia di transizione ecologica si agganciano, in una linea di continuità, gli obiettivi perseguiti dal Piano per la transizione ecologica   - adottato ai sensi dell'art. 4 del D.L. n. 22/2021 - che si articolano nelle seguenti 8 aree di intervento: 1) decarbonizzazione (con il rispetto dell'impegno europeo di "net zero" al 2050); 2) mobilità  sostenibile; 3) miglioramento della qualità dell'aria; 4) contrasto al consumo di suolo e al dissesto idrogeologico; 5) risorse idriche e relative infrastrutture; 6) biodiversità; 7) tutela del mare; 8) promozione dell'economia circolare.

Una delle dimensioni in cui si misura di più la trasversalità della transizione ecologica come obiettivo sistemico è quella dell'economia circolare. In tale ambito meritano di essere segnalate le disposizioni contenute nei decreti legislativi nn. 116, 118, 119 e 121 del 2021 con i quali il Governo ha recepito le nuove direttive europee in materia di rifiuti e discariche. Un particolare rilievo a tal fine assumono inoltre gli investimenti previsti dal PNRR per la realizzazione di nuovi impianti di gestione dei rifiuti e l'ammodernamento degli impianti esistenti, quantificati in 1,5 miliardi di euro, mentre tra le riforme in materia il PNRR ha previsto la nuova Strategia nazionale per l'economia circolare e il Programma nazionale per la gestione dei rifiuti (PNGR) (quest'ultimo adottato a luglio 2022). Tali interventi sono finalizzati a consentire il raggiungimento nei prossimi anni degli obiettivi definiti in ambito europeo - ossia il riciclaggio entro il 2025 per almeno il 55% dei rifiuti urbani (60% entro il 2030 e 65% entro il 2035), la riduzione dello smaltimento in discarica, che dovrà scendere al 10% entro il 2035, e il riciclaggio del 65% degli imballaggi entro il 2025 e del 70% entro il 2030.

In tema di lotta ai cambiamenti climatici, un importante intervento normativo operato nel corso della XVIII legislatura è stato rappresentato dal c.d. decreto clima (D.L. n. 111/2019). Degna di nota anche l'adozione definitiva del Piano nazionale integrato per l'energia e il clima (PNIEC)   che ha recepito le novità contenute nel citato D.L. 111/2019. Più in generale, il nuovo livello di ambizione nel contrasto all'emergenza climatica definito in ambito europeo e recepito a livello nazionale fornisce l'inquadramento strategico per l'evoluzione del sistema programmatorio e normativo. Il PNRR prefigura infatti un futuro aggiornamento del PNIEC e della Strategia di lungo termine per la riduzione delle emissioni dei gas a effetto serra, per riflettere i mutamenti nel frattempo intervenuti, con il pacchetto normativo "Fit for 55", nella definizione degli obiettivi vincolanti di riduzione delle emissioni in sede europea, che prevedono ora (a seguito dell'approvazione del Regolamento (UE) 2021/1119   del Parlamento europeo e del Consiglio del 30 giugno 2021) il raggiungimento della neutralità climatica nell'UE entro il 2050, come contributo al contenimento dell'incremento delle temperature previsto dall'accordo di Parigi, nonché la riduzione interna netta delle emissioni di gas-serra di almeno il 55% rispetto ai livelli del 1990 entro il 2030.

In tema di tutela e gestione delle acque, l'attività parlamentare svolta nella XVIII legislatura ha riguardato principalmente un pacchetto di norme per il recupero dei rifiuti in mare e nelle acque interne, che hanno condotto all'approvazione della legge n. 60/2022 (cd. legge salvamare . Tale legge si propone di contribuire al risanamento dell'ecosistema marino e alla promozione dell'economia circolare, nonché alla sensibilizzazione della collettività per la diffusione di modelli comportamentali virtuosi rivolti alla prevenzione del fenomeno dell'abbandono dei rifiuti in mare e nelle acque di fiumi, laghi e lagune. Tra i principali interventi normativi adottati in materia si ricordano, inoltre, quelli relativi al Piano nazionale di interventi nel settore idrico e la gestione commissariale per il coordinamento e la realizzazione degli interventi funzionali a garantire il superamento del contenzioso europeo in materia di acque reflue. Sempre in tema di tutela e gestione delle acque, i recenti fenomeni di siccità che hanno colpito il nostro Paese nell'estate del 2022 hanno indotto Governo e Parlamento a rafforzare gli strumenti ordinamentali preposti ad affrontare le emergenze idriche introducendo nel Codice della protezione civile, con il D.L. 115/2022, la possibilità di dichiarazioni dello stato di emergenza di rilievo nazionale derivante da deficit idrico anche di tipo preventivo, qualora cioè, sulla base delle informazioni e dei dati, anche climatologici, disponibili, sia possibile prevedere che lo scenario in atto possa evolvere in una condizione emergenziale.

Uno dei filoni principali delle politiche pubbliche in materia ambientale, in ragione delle condizioni di fragilità cui è ripetutamente sottoposto il territorio italiano, è rappresentato dalla messa in sicurezza delle aree a rischio di dissesto idrogeologico, che infatti costituisce una delle fondamentali aree di intervento del PNRR. Nella XVIII legislatura è stata modificata la governance del settore e, anche in conseguenza del moltiplicarsi di eventi alluvionali che negli ultimi anni hanno interessato diverse parti del territorio nazionale, sono stati adottati diversi interventi normativi ad opera delle leggi di bilancio finalizzati, in particolare, a stanziare risorse fino al 2034 per la messa in sicurezza di edifici e territorio. Nella più generale ottica delle azioni per il contrasto al cambiamento climatico, un ruolo centrale in tale prospettiva è ora ricoperto dalle misure previste dal PNRR in materia di territorio  , tra le quali si ricordano gli investimenti per la realizzazione di un sistema avanzato ed integrato di monitoraggio e previsione che consenta di individuare e prevedere i rischi sul territorio (per un importo di circa 500 milioni di euro), il finanziamento di interventi per la gestione del rischio di alluvione e per la riduzione del rischio idrogeologico (per un importo di circa 2,5 miliardi di euro), e gli interventi per la resilienza e la valorizzazione del territorio, nonché per l'efficienza energetica dei Comuni (per un importo di 6 miliardi di euro).

Per quanto riguarda, infine, le politiche per i territori colpiti da eventi sismici, nella XVIII legislatura sono stati adottati numerosi interventi a favore delle popolazioni e dei territori delle regioni dell'Italia centrale interessate dal sisma verificatosi a far data dal 24 agosto 2016, nonché varie misure per favorire la ripresa e il rilancio dei territori colpiti da altri eventi sismici. Resta peraltro non ancora soddisfatta l'esigenza – cui cercavano di rispondere alcune iniziative legislative presentate nella XVIII legislatura (tra le quali un disegno di legge delega del Governo, deliberato dal Consiglio dei ministri ma mai presentato alle Camera in conseguenza del sopravvenuto scioglimento anticipato) – di porre mano ad un complessivo riordino normativo in materia di procedure per la ricostruzione nei territori colpiti da eventi sismici, al fine di superare la disomogeneità e la frammentazione dell'attuale quadro normativo caratterizzato da discipline di volta in volta adottate, spesso con provvedimenti d'urgenza, in occasione dei vari eventi sismici verificatisi negli ultimi anni.

Italian public policies on the environment and territory are closely related to the obligations arising from Italy's membership of the European Union. For several years, the European Union has placed environmental policies at the centre of a development strategy based on sustainability and the efficient use of resources. The European Green Deal envisaged a further strengthening of this strategy and, in order to combat climate change, the elimination of net greenhouse gas emissions by 2050. In response to the crisis resulting from the Covid 19 pandemic, the ecological transition has now become one of the three strategic axes (to which 40 per cent of the total resources are allocated) of the Next Generation EU programme and of Italy's National Recovery and Resilience Plan (PNRR) implementing it. These issues also play a central role in the political agenda of the Italian government and parliament. Substantial allocations have already been foreseen in the Budget Law 2020 (which includes provisions for an Italian green new deal). Lastly, several legislative decrees have been issued to implement European directives for the promotion of the circular economy and in spring 2022 the Plan for the Ecological Transition was finally adopted, which provides a general framework on the Italian ecological transition strategy and a conceptual framework to accompany the interventions of the PNRR. Central issues on the political agenda are moreover, also in the light of the serious fragility of the Italian territory exacerbated by the climate crisis, the fight against hydrogeological instability, the protection of water, the securing of water infrastructures and the reconstruction of the territories affected by the recent seismic events.

The themes of environmental sustainability have been one of the main themes of parliamentary activity in the 18th legislature, due to the ecological transition objectives defined at European level in the context of the initiatives put in place to cope with the consequences of the pandemic crisis and, most recently, of the global energy crisis aggravated by the conflict caused by Russia's invasion of Ukraine. The ecological transition has become the main axis around which all other sector policies are moving and appears destined to remain so in the coming years in relation to the rapidly evolving geopolitical crisis situations and the worsening climate crisis. Evidence of this centrality is also provided by the recent revision of Article 9 of the Constitution, which included the protection of the environment, biodiversity and ecosystems alongside the protection of the landscape among the fundamental principles of the Constitutional Charter. At the European level, action to combat climate change and environmental degradation, which had already been underway for years, marked a new stage in December 2019, with the launch by the European Union of the European Green Deal, a roadmap with a series of actions to make EU development sustainable. Shortly afterwards, in January 2020, the European Commission presented the investment plan of the European Green Deal and the Mechanism for a Just Transition, followed in March 2020 by a legislative proposal on climate, aimed at ensuring a climate-neutral EU by 2050, as well as a proposal for a circular economy action plan focusing on the sustainable use of resources. On 18 December 2020, the EU submitted its NDC to the UNFCCC, which contains an updated and strengthened target to reduce greenhouse gas emissions by at least 55% by 2030 compared to 1990 levels.

The European Union's initiative was followed by Italy's, with paragraphs 85 et seq. of the single article of the 2020 Budget Law (L. 160/2019), which introduced measures aimed at implementing a public investment plan for the development of an Italian Green new deal, oriented towards the fight against climate change, energy reconversion, circular economy, environmental protection and social and territorial cohesion, in the approach of promoting fair and sustainable welfare.

In the wake of the crisis caused by the Covid-19 pandemic, a fundamental impulse for a sustainable recovery of the Italian economy under the sign of ecological transition has therefore come from the National Recovery and Resilience Plan (PNRR), which outlines a comprehensive and coherent package of reforms and investments, necessary to access the substantial financial resources made available by the EU with the Recovery and Resilience Facility (RRF), the pivot of the post-pandemic recovery strategy financed through the Next Generation EU (NGEU) programme. Within the Plan, 43% of the total planned resources are earmarked for Mission 2 'Green Revolution and Green Transition' (to which some EUR 70 billion are allocated) and Mission 3 'Infrastructure for Sustainable Mobility' (to which EUR 31.5 billion are allocated). In particular, the PNRR envisages measures for the territory (such as those for the creation of a monitoring and forecasting system that allows for the identification and prediction of risks in the territory and for the financing of interventions for the management of flood risk and for the reduction of hydrogeological risk), for the protection and enhancement of water resources (such as, for example investments in primary water infrastructures for the security of water supply), the conservation of protected areas and marine biodiversity, the reclamation of 'orphan' polluted sites and the circular economy, including investments in the construction of new waste management plants and the modernisation of existing plants and the adoption of a new national strategy for the circular economy.

The PNRR's measures on ecological transition are linked, in a line of continuity, to the objectives pursued by the Plan for Ecological Transition - adopted pursuant to art. 4 of Decree Law no. 22/2021 - which are articulated in the following 8 areas of intervention: 1) decarbonisation (with respect to the European commitment of 'net zero' by 2050); 2) sustainable mobility; 3) improvement of air quality; 4) fight against land consumption and hydrogeological instability; 5) water resources and related infrastructures; 6) biodiversity; 7) protection of the sea; 8) promotion of the circular economy.

One of the dimensions in which the cross-sectional nature of the ecological transition as a systemic objective is most evident is that of the circular economy. In this area, the provisions contained in Legislative Decrees Nos. 116, 118, 119 and 121 of 2021, with which the government transposed the new European directives on waste and landfills, are worth mentioning. Particularly important in this regard are the investments envisaged by the PNRR for the construction of new waste management facilities and the modernisation of existing facilities, quantified at EUR 1.5 billion, while among the relevant reforms, the PNRR has envisaged the new National Strategy for the Circular Economy and the National Waste Management Programme (PNGR) (the latter adopted in July 2022). These interventions are aimed at enabling the achievement in the coming years of the objectives defined at European level - i.e. recycling at least 55% of municipal waste by 2025 (60% by 2030 and 65% by 2035), reducing landfilling to 10% by 2035, and recycling 65% of packaging by 2025 and 70% by 2030.

In terms of combating climate change, an important regulatory intervention during the 18th legislature was the so-called climate decree (Decree-Law No. 111/2019). Also noteworthy is the final adoption of the National Integrated Energy and Climate Plan ( PNIEC), which incorporated the changes contained in the aforementioned Decree-Law No. 111/2019. More generally, the new level of ambition in combating the climate emergency defined at the European level and transposed at the national level provides the strategic framework for the evolution of the planning and regulatory system. In fact, the PNRR prefigures a future update of the PNIEC and the long-term Strategy for the reduction of greenhouse gas emissions, to reflect the changes that have taken place in the meantime, with the 'Fit for 55' regulatory package, in the definition of binding emission reduction targets at European level, which now envisage (following the approval of Regulation (EU) 2021/1119 of the European Parliament and of the Council of 30 June 2021) the achievement of climate neutrality in the EU by 2050, as a contribution to the containment of the temperature increase envisaged by the Paris Agreement, as well as the net internal reduction of greenhouse gas emissions by at least 55% compared to 1990 levels by 2030.

On the subject of water protection and management, the parliamentary activity carried out in the 18th legislature mainly concerned a package of regulations for the recovery of waste at sea and in inland waters, which led to the approval of Law No. 60/2022 (the so-called 'Salvamare' law). This law aims to contribute to the restoration of the marine ecosystem and the promotion of the circular economy, as well as to raise public awareness for the dissemination of virtuous behavioural models aimed at preventing the phenomenon of waste abandonment at sea and in the waters of rivers, lakes and lagoons. The main regulatory measures adopted in this area also include those relating to the National Plan of Interventions in the water sector and the commissioner management for the coordination and implementation of measures to ensure that the European waste water controversy is overcome. Still on the subject of water protection and management, the recent drought phenomena that hit our country in the summer of 2022 led the Government and Parliament to strengthen the legal instruments for dealing with water emergencies by introducing into the Civil Protection Code, with Decree Law 115/2022, the possibility of declaring a state of emergency of national importance resulting from water shortages, also as a preventive measure, i.e. if, on the basis of the information and data, including climatological data, available, it is possible to foresee that the current scenario may evolve into an emergency condition.

One of the main strands of public policies on the environment, due to the fragile conditions to which the Italian territory is repeatedly subjected, is represented by the securing of areas at risk of hydrogeological instability, which in fact constitutes one of the fundamental areas of intervention of the PNRR. In the 18th legislature, the governance of the sector has been changed and, also as a consequence of the multiplication of flooding events that have affected various parts of the national territory in recent years, several regulatory interventions have been adopted by budget laws aimed, in particular, at allocating resources until 2034 for making buildings and territory safe. In the more general perspective of actions to combat climate change, a central role in this perspective is now played by the measures provided for by the PNRR in the area of territory, including investments for the creation of an advanced and integrated monitoring and forecasting system that allows for the identification and prediction of risks on the territory (for an amount of approximately 500 million euro), the financing of interventions for flood risk management and hydrogeological risk reduction (for an amount of about EUR 2.5 billion), and interventions for the resilience and enhancement of the territory, as well as for the energy efficiency of municipalities (for an amount of EUR 6 billion).

Finally, with regard to policies for territories affected by seismic events, in the 18th legislature, numerous interventions were adopted in favour of the populations and territories of the regions of central Italy affected by the earthquake that occurred on 24 August 2016, as well as various measures to promote the recovery and revitalisation of territories affected by other seismic events. However, the need - to which a number of legislative initiatives presented in the 18th legislature attempted to respond (including a Government proxy bill, deliberated by the Council of Ministers but never presented to the Chamber of Deputies as a result of the early dissolution) - to implement a comprehensive regulatory reorganisation of the procedures for reconstruction in the territories affected by earthquakes remains unfulfilled, in order to overcome the lack of homogeneity and fragmentation of the current regulatory framework characterised by regulations adopted from time to time, often with decree-law, during the various seismic events that have occurred in recent years.