pdf
 
 

Informazione e Comunicazioni

Information and communication services

ITALIANO ENGLISH

In materia di comunicazioni, nel corso della legislatura è stata avviata la prima fase di interventi per lo sviluppo della banda ultra larga, presupposto essenziale anche per la diffusione del 5G.

La IX Commissione della Camera ha svolto un'indagine conoscitiva sulle nuove tecnologie delle telecomunicazioni con particolare riguardo alla transizione verso il 5G ed alla gestione dei big data.  Il documento conclusivo dell'indagine (DOC XVII, n. 5  ) è stato approvato il 9 luglio 2020.

Con il decreto legge n. 22 del 1°marzo 2021 è stato istituito il Comitato interministeriale per la transizione digitale (CITD), che coordina la governance della nuova Strategia italiana per la banda ultralarga "Verso la Gigabit Society  ", approvata il 25 maggio 2021, la quale definisce le azioni necessarie al raggiungimento degli obiettivi di trasformazione digitale indicati dalla Commissione europea nel 2016 e nel 2021 – rispettivamente con la Comunicazione sulla Connettività per un mercato unico digitale europeo (cd. Gigabit Society) e con la Comunicazione sul decennio digitale (cd. "Digital compass" o "bussola digitale") per la trasformazione digitale dell'Europa entro il 2030.  Le risorse sono sia nazionali che dell'Unione europea.

Gli obiettivi europei di connettività per l'anno 2030 sono:

1. connettività di almeno 1 Gbps per tutte le famiglie europee;

2. copertura 5G in tutte le aree popolate.

La Strategia si pone in stretta connessione con la realizzazione degli interventi finanziati, per 6,7 miliardi di euro con il PNRR, che prevedono il raggiungimento della copertura dell'intero territorio nazionale con la connettività a 1 Gbit/s , entro il 2026 e lo stimolo alla domanda di connettività ad alta velocità per le famiglie, attraverso sette interventi, due dei quali già in corso (previsti già alla Strategia del 2015 , il Piano aree bianche e il Piano voucher) e cinque approvati dal Consiglio dei Ministri il 29 aprile 2021 nel PNRR:

1) Piano "Italia a 1 Giga" (risorse PNRR 3.863,5 milioni di euro);

2) Piano "Italia 5G" (risorse PNRR 2.020 milioni di euro); 

3) Piano "Scuole connesse" (risorse PNRR 261 milioni di euro);

4) Piano "Sanità connessa" (risorse PNRR 501,5 milioni di euro);

5) Piano "Isole Minori" (risorse PNRR 60,5 milioni di euro).

L'investimento è accompagnato da un percorso di semplificazione dei processi autorizzativi per velocizzare la diffusione delle infrastrutture sul territorio e da aggiornamenti della normativa che riconoscano le infrastrutture ad altissima velocità fisse e mobili come strategiche. Per agevolare la realizzazione delle reti infrastrutturali è stato anche istituito il Sistema informativo nazionale federato delle infrastrutture (SINFI). La realizzazione del SINFI è coordinata da Infratel Italia S.p.a, società in-house del Ministero dello Sviluppo Economico. 

E' in corso di sviluppo una rete pubblica di wi-fi diffuso: il MISE ha avviato il 26 febbraio 2019 il progetto "Piazza Wifi Italia"  per realizzare le nuove aree wi-fi gratuite in tutti i Comuni italiani, con priorità per i Comuni con popolazione inferiore a 2.000 abitanti e per i comuni colpiti dal sisma.

A fianco alla Bussola digitale 2030 si ricordano le proposte di regolamento UE sul mercato unico dei servizi digitali (Digital Services Act) e sulla realizzazione di mercati equi e contendibili nel settore digitale (Digital Markets Act- COM(2020)842  ); tali proposte sono state esaminate dalla IX Commissione in fase ascendente, che ha approvato il 23 giugno 2021 due documenti finali.

Il  Decreto legislativo 8 novembre 2021, n. 207   di attuazione della direttiva (UE) 2018/1972, ha introdotto nel nostro ordinamento le regole del nuovo codice europeo delle comunicazioni elettroniche, che aggiorna le regole per la gestione dello spettro radio per creare un ambiente normativo stabile, migliorare il coordinamento dello spettro, facilitare lo sviluppo di reti 5G e ridurre le divergenze tra le pratiche normative in tutta l'UE.

La concreta assegnazione delle diverse bande dello spettro radioelettrico è oggetto di un complessivo intervento normativo di riordino, operato a partire dalla legge di Bilancio 2018 (legge n. 205 del 2017), che ha previsto un calendario di adempimenti nel quadriennio 2018-2022 per arrivare alla riassegnazione delle frequenze della banda dei 700 Mhz, attualmente in uso per le televisioni digitali terrestri (broadcasting), ai sistemi di comunicazione mobile in banda larga senza fili (5G), secondo l'obiettivo stabilito a livello internazionale ed europeo di ridurre la banda assegnata alle trasmissioni televisive per destinarla ai nuovi sviluppi di comunicazione mobile senza fili. Sono state svolte e concluse le gare per l'assegnazione dei diritti d'uso delle frequenze per il 5G.

Diversi interventi hanno riguardato infine la sicurezza cibernetica con particolare riguardo ai dispositivi necessari per la realizzazione della rete 5G.

In materia di sicurezza delle reti e dei sistemi informativi è stata attuata la direttiva UE 2016/1148, con il decreto legislativo 18 maggio 2018, n 65.

Per quanto riguarda le nuove tecnologie, con il decreto-legge n. 135 del 2018 sono state introdotte nel nostro ordinamento le definizioni di blockchain e smart contract e la legge di bilancio 2019 ha istituito un Fondo per lo sviluppo delle tecnologie e delle applicazioni di intelligenza artificialeBlockchain e Internet of Things.

In materia di tutela degli utenti da chiamate commerciali indesiderate, dopo l'approvazione nel 2018 della legge sul registro delle opposizioni, è stato emanato il relativo regolamento attuativo con Decreto del Presidente della Repubblica 27 gennaio 2022, n. 26  : ciò ha reso possibile l'operatività del nuovo Registro a partire dal 27 luglio 2022.

 

Nel settore postale, la gestione del servizio universale è affidata a Poste Italiane s.p.a. fino al 30 aprile 2026 ed è soggetta a verifiche quinquennali da parte del Ministero sul livello di efficienza nella fornitura del servizio. I rapporti con Poste Italiane sono regolati da contratti quinquennali che la Commissione IX della Camera dei deputati esamina e su cui dà il proprio parere. Sullo schema di contratto di programma 2020-2024 tra il Ministero dello sviluppo economico e Poste italiane SpA   la IX Commissione ha reso il proprio parere   il 13 novembre 2019. Il Contratto di programma disciplina anche gli obblighi della società affidataria, i servizi resi ai cittadini, alle imprese e alle pubbliche amministrazioni, i trasferimenti statali, la disciplina sull'emissione delle carte valori postali e i rapporti internazionali.

A seguito dell'emergenza da Coronavirus (COVID-19), sono stati adottati diversi interventi per fronteggiare le conseguenze nell'ambito del settore editoriale. In particolare, sono state ampliate le agevolazioni fiscali per la vendita al dettaglio di giornali, riviste e periodici (c.d. tax credit edicole, introdotto dal 2019 e da ultimo esteso fino al 2022), sono state modificate le regole di accesso al credito di imposta per gli investimenti pubblicitari su quotidiani e periodici (previsto dal 2018 e stabilizzato dal 2019), sono state previste semplificazioni per l'accesso ai contributi diretti e per i pagamenti da parte delle imprese editoriali, e sono stati introdotti crediti di imposta per l'acquisto della carta e dei servizi digitali e contributi per gli edicolanti.

Più in generale, nella legislatura in corso è stata prevista una progressiva riduzione, fino all'abolizione, dei contributi diretti a favore delle imprese editrici di quotidiani e periodici, nonché l'abolizione dei contributi diretti alle imprese radiofoniche private che abbiano svolto attività di informazione di interesse generale. I termini di tale processo, però, sono stati poi più volte differiti, nelle more di una revisione organica della normativa di settore.

E' stata, altresì, prevista, a valere sul Fondo per il pluralismo e l'innovazione dell'informazione - al quale affluiscono, ormai in forma stabile, risorse provenienti dalle entrate versate a titolo di canone RAI – la concessione di contributi a favore delle scuole e di alcune categorie di studenti, per l'acquisto di abbonamenti a quotidiani, periodici e riviste scientifiche e di settore, nonché di incentivi a sostegno delle imprese editrici di nuova costituzione, al fine di favorire la realizzazione di progetti innovativi.

Con riguardo al servizio pubblico radiofonico, televisivo e multimediale, dal 2021 è stato previsto un nuovo meccanismo di assegnazione delle risorse provenienti dal versamento del canone di abbonamento alla radiotelevisione, in particolare disponendo che alla RAI spettano tutti i relativi introiti, ad eccezione delle somme destinate con legge a specifiche finalità.

Inoltre, dal 2019  è stato definitivamente fissato l'importo dovuto per il canone di abbonamento alle radioaudizioni e dal 2020 è stata innalzata la soglia reddituale prevista ai fini dell'esenzione dal pagamento dello stesso da parte di soggetti di età pari o superiore a 75 anni.

Recentemente, peraltro, a seguito dell'emergenza sanitaria da Coronavirus (COVID-19), sono state disposte sospensioni temporanee dei termini di pagamento del canone per uso privato e del canone speciale.

La XVIII legislatura è stata poi caratterizzata, nel settore dell'informazione, da un'attività legislativa tesa, oltre a fronteggiare l'emergenza sanitaria da COVID-19, a sostenere il settore dell'editoria, posticipando l'entrata in vigore dell'eliminazione dei contributi diretti alla stessa.

E' stata inoltre prevista, a valere sul Fondo per il pluralismo e l'innovazione dell'informazione, la concessione di contributi a favore delle scuole e di alcune categorie di studenti, per l'acquisto di abbonamenti a quotidiani, periodici e riviste scientifiche e di settore, nonché di incentivi a sostegno delle imprese editrici anche di nuova costituzione, con l'istituzione di un Fondo straordinario per gli interventi di sostegno all'editoria e con la previsione di crediti d'imposta a favore del settore.

The 18th Legislature was characterized, in the information sector, by legislative activity aimed, in addition to coping with the health emergency from COVID-19, at supporting the publishing sector by postponing the entry into force of the elimination of direct contributions to it.

It was inolte to provide grants to schools for the purchase of subscriptions to newspapers, periodicals and scientific and trade journals, as well as incentives to support publishing companies.

In the communications sector, the first phase of interventions for the development of ultra-broadband was launched during the parliamentary term,  an essential prerequisite for 5G coverageDecree-Law No 22 of 1 March 2021 established the Interministerial Committee for the Digital Transition (CITD), which coordinates the governance of the new Italian ultra-wideband strategy "Towards the Gigabit Society", approved on 25 May 2021, which sets out the actions necessary to achieve the digital transformation objectives set by the European Commission in 2016 and 2021, respectively in the Communication on Connectivity for a European Digital Single Market. Gigabit Society) and the Communication on the Digital Decade (cf. "Digital compass") for Europe's digital transformation by 2030.

The strategy is closely linked to the implementation of the measures financed, amounting to EUR 6,7 billion under the NRRP, which provide for the coverage of the entire national territory with connectivity of 1 Gbit/s by 2026 and the stimulation of demand for high-speed connectivity for households, through seven measures.

The investment is accompanied by a process of simplifying authorisation processes to speed up the deployment of infrastructure on the ground and updates to the legislation that recognise very high-speed fixed and mobile infrastructure as strategic.

Legislative Decree No 207 of 8 November 2021 implementing Directive (EU) 2018/1972 introduced into Italian law the rules of the new European Electronic Communications Code.

In the postal sector, the management of the universal service is entrusted to Poste Italiane s.p.a. until 30 April 2026 and is subject to five-yearly checks by the Ministry on the level of efficiency in the provision of the service. 

In the communications sector, the first phase of interventions for the development of ultra-broadband was launched during the parliamentary term, an essential prerequisite for 5G coverage.

The Ninth House Committee carried out a fact-finding investigation into new telecommunications technologies with a focus on the transition to 5G and big data management. The outcome document of the survey (DOC XVII, No 5) was approved on 9 July 2020.

Decree-Law No 22 of 1 March 2021 established the Interministerial Committee for the Digital Transition (CITD), which coordinates the governance of the new Italian ultra-wideband strategy "Towards the Gigabit Society", approved on 25 May 2021, which sets out the actions necessary to achieve the digital transformation objectives set by the European Commission in 2016 and 2021, respectively in the Communication on Connectivity for a European Digital Single Market. Gigabit Society) and the Communication on the Digital Decade (cf. "Digital compass") for Europe's digital transformation by 2030. The resources are both national and European Union resources.

The European connectivity targets for the year 2030 are:

1. connectivity of at least 1 Gbps for all European households;

2. 5G coverage in all populated areas.

The strategy is closely linked to the implementation of the measures financed, amounting to EUR 6,7 billion under the NRRP, which provide for the coverage of the entire national territory with connectivity of 1 Gbit/s by 2026 and the stimulation of demand for high-speed connectivity for households, through seven measures, two of which are already under way (already provided for in the 2015 Strategy, the White Areas Plan and the voucher plan) and five approved by the Council of Ministers on 29 April 2021 in the NRRP:

(1) ‘Italy a 1 Giga' plan (PNRR resources EUR 3.863,5 million);

(2) Italy 5G plan (PNRR resources EUR 2.020 million);

(3) associated schools plan (PNRR resources EUR 261 million);

4) associated health plan (NRRP resources EUR 501,5 million);

(5) the Minors Islands Plan (PNRR resources EUR 60,5 million).

The investment is accompanied by a process of simplifying authorisation processes to speed up the deployment of infrastructure on the ground and updates to the legislation that recognise very high-speed fixed and mobile infrastructure as strategic. To facilitate the implementation of infrastructure networks, the National Federated Infrastructure Information System (SINFI) has also been set up. The construction of SINFI is coordinated by Infratel Italia S.p.a, an in-house company of the Ministry of Economic Development.

A widespread public Wi-Fi network is being developed: on 26 February 2019, the MISE launched the ‘Piazza Wifi Italia' project to build the new free Wi-Fi areas in all Italian municipalities, with priority being given to municipalities with a population of less than 2.000 inhabitants and to municipalities affected by the earthquake.

Alongside the 2030 Digital Compass, we recall the proposals for an EU Regulation on the Digital Services Act and on achieving contestable and fair markets in the digital sector (Digital Markets Act- COM (2020) 842); these proposals were examined by the IX Commission in the upstream phase, which approved two final documents on 23 June 2021.

Legislative Decree No 207 of 8 November 2021 implementing Directive (EU) 2018/1972 introduced into Italian law the rules of the new European Electronic Communications Code, which updates the rules for spectrum management in order to create a stable regulatory environment, improve spectrum coordination, facilitate the development of 5G networks and reduce divergences in regulatory practices across the EU.

The actual allocation of the various radio spectrum bands has been the subject of a comprehensive regulatory reorganisation, carried out since the 2018 Budget Law (Law No 205 of 2017), which laid down a timetable for compliance over the four-year period 2018-2022 to achieve the reallocation of frequencies in the 700 Mhz band, currently used for digital terrestrial television (broadcasting), to mobile wireless broadband (5G) communications systems, in accordance with the objective set at international and European level to reduce the band allocated to television broadcasting in order to allocate it to new developments in mobile wireless communications. Tenders for the allocation of rights of use for 5G frequencies have been carried out and concluded.

Finally, a number of actions concerned cyber security, with particular regard to the devices needed for the deployment of the 5G network. With regard to the security of network and information systems, Directive 2016/1148 was implemented by Legislative Decree No 65 of 18 May 2018.

With regard to new technologies, Decree-Law No 135 of 2018 introduced definitions of blockchain and smart contracts into our legal system and the 2 019 Budget Law established a Fund for the Development of Artificial Intelligence, Blockchain and Internet of Things technologies and applications. With regard to the protection of users against unsolicited commercial calls, following the adoption in 2018 of the Law on the Register of Objections, the relevant implementing regulation was adopted by Presidential Decree No 26 of 27 January 2022: this made it possible to operate the new Register as of 27 July 2022.

In the postal sector, the management of the universal service is entrusted to Poste Italiane s.p.a. until 30 April 2026 and is subject to five-yearly checks by the Ministry on the level of efficiency in the provision of the service. Relations with Poste Italiane are governed by five-year contracts which Committee IX of the Chamber of Deputies examines and gives its opinion. On the draft 2020-2024 programme contract between the Ministry of Economic Development and Poste Italiane SpA, the IX Commission delivered its opinion on 13 November 2019. The Programme Contract also governs the obligations of the contracting company, the services provided to citizens, businesses and public administrations, State transfers, the rules on the issuing of postal securities cards and international relations.



Following the Coronavirus (COVID-19) emergency, various interventions were adopted to deal with the consequences in the publishing sector. In particular, the tax concessions for the retail sale of newspapers, magazines and periodicals have been extended (so-called tax credit newsstands, introduced in 2019 and most recently extended until 2022), the rules for access to tax credit for advertising investments in newspapers and magazines have been modified (introduced from 2018 and stabilized from 2019), simplifications were provided for access to direct contributions and for payments by publishing companies, and tax credits were introduced for the purchase of paper and digital services and contributions for newsagents.

More generally, the ongoing parliamentary term has provided for a gradual reduction, until abolition, of direct contributions to publishers of newspapers and periodicals, as well as the abolition of direct contributions to private radio companies which carry out information activities of general interest. The terms of this process, however, have been postponed several times, while a comprehensive revision of the sectoral legislation is pending.

It was also envisaged that the Fund for pluralism and information innovation - to which, now in a stable form, resources deriving from the revenues paid under the RAI fee was granted - the granting of contributions in favor of schools and certain categories of students, for the purchase of subscriptions to newspapers, periodicals and scientific and sector magazines, as well as incentives to support newly established publishing companies, in order to encourage the implementation of innovative projects.

With regard to the public broadcasting service, from 2021 a new mechanism for allocating the resources deriving from the payment of the radio and television subscription fee has been provided, in particular by providing that RAI is entitled to all related revenues, with the exception of the sums destined by law for specific purposes

Furthermore, from 2019 the radio-TV subscription fee has been definitively fixed and from 2020 the income threshold for the exemption from the subscription fee for persons aged 75 or over has been raised.

Recently, however, following the Coronavirus (COVID-19) health emergency, temporary suspensions of the terms of payment of the fee for private use and the special fee have been arranged.